Geplaatst op Geef een reactie

Boolean Search voor werving: de kracht van de juiste trefwoorden

Training Recruitment via LinkedIn

Werving en selectie kan een tijdrovend en uitdagend proces zijn, vooral als het gaat om het vinden van de juiste kandidaten. Maar met de juiste tools en technieken kun je het proces eenvoudiger en efficiënter maken. Een dergelijk hulpmiddel zijn Boolean operators, een krachtige methode voor het zoeken en filteren van kandidaat-informatie die je kan helpen de beste kandidaten te vinden voor jouw vacature.

Wat is Boolean Search?

Boolean zoeken is een methode voor het zoeken naar informatie door het gebruik van een combinatie van trefwoorden en operators, zoals “AND” “OR” en “NOT”. Door gebruik te maken van deze Boolean operators, kun je complexe zoekopdrachten creëren waarmee je vindt wat je zoekt. In de context van werving van personeel kan Boolean Search worden gebruikt om naar kandidaat-informatie te zoeken, zoals cv’s, LinkedIn-profielen en vacatures.

Hoe werken Boolean Operators in werving?

Met Boolean operators kan je criteria opgeven waarnaar je op zoek bent in een kandidaat. Bijvoorbeeld, als je op zoek bent naar een ervaren kandidaat met een diploma in HBO-informatica, kun je de volgende zoekopdracht gebruiken:

hbo AND informatica AND senior

Deze opdracht geeft alleen resultaten voor kandidaten die aan alle criteria voldoen.

Wil je variaties meenemen in de zoekopdracht dan moet je de opdracht wat complexer maken:

(HBO OR hogeschool) AND (informatica OR computerwetenschappen) AND (senior OR lead)

Zoeken is veranderd afgelopen jaren

Een ontwikkeling is dat steeds meer zoekmachines ook resultaten geven die lijken op je zoektermen, zonder dat je de variaties zelf hoeft te specificeren. Dat is fijn voor gebruikers die niet handig zijn in het bouwen van (complexere) zoekopdrachten. Voor recruiters en sourcers is het nadeel is dat je er niet meer op kan vertrouwen dat je exact vindt wat je zoekt.

Vroeger interpreteerde LinkedIn een spatie als een AND operator maar dat is niet meer het geval. Kijk maar eens hoe LinkedIn omgaat met exact dezelfde zoektermen als die in een andere volgorde staan:

Een onverklaarbaar groot verschil in zoekresultaten. Onhandig, onlogisch en meestal ongewenst voor recruiters.

De oplossing is Boolean operators gebruiken. In het voorbeeld hierboven AND in plaats van spaties tussen woorden. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld. Nu is er geen verschil meer tussen de zoekresultaten en de uitkomst is specifieker:

Tips voor effectief Boolean Search

Hier zijn een paar tips voor het effectief gebruiken van Boolean zoeken in werving en selectie:

1. Gebruik de juiste trefwoorden: Zorg ervoor dat je de juiste combinatie van trefwoorden gebruikt om kandidaten te zoeken. Dit omvat niet alleen functietitels en vaardigheden, maar ook vaktermen, certificeringen en andere relevante informatie.
  2. Nederlandstalige en Engelstalige synoniemen: LinkedIn is een internationaal online netwerk dus je gaat ook veel Nederlandstaligen vinden met Engelse zoekwoorden. Je kan synoniemen gebruiken dankzij goed gebruik van “OR”.
  3. Wees specifiek: Hoe specifieker je zoekcriteria zijn, hoe groter de kans is dat je de juiste kandidaten vindt. Zoeken op specifieke functietitels of diploma’s geeft vaak de beste resultaten.
  4. Gebruik alle Boolean operators: Met “AND” maak je het zoekresultaat specifieker, “OR” is handig om synoniemen mee te nemen, en “NOT” gebruik je om niet-relevante zoekresultaten weg te laten.
  5. Gebruik aanhalingstekens voor exacte zinnen: Als je op zoek bent naar een exacte zinsnede, zoals een “specifieke functietitel”, gebruik je aanhalingstekens. Hierdoor worden alleen resultaten getoond met kandidaten die die exacte woorden hebben gebruikt, zonder variaties daarop.

Door Boolean operators te gebruiken in werving, kun je de beste kandidaten sneller en efficiënter vinden. Of je nu een recruiter, HR-professional of vacaturehouder bent, Boolean Search kan je helpen om de juiste kandidaten te vinden.

In de Masterclass Recruitment via LinkedIn delen we nog veel meer tips voor het optimaal zoeken EN benaderen van kandidaten. Dit is een populaire training dus schrijf je snel in!