Geplaatst op

Hoe je LinkedIn Groups kunt inzetten als recruitment tool

Ik zeg altijd dat LinkedIn groepen de grootste publieke fora voor professionals zijn op het internet, want dat zijn ze! Waar anders vind je meer dan een miljoen communities en groepen. Het potentieel voor professioneel netwerken – en het ontwikkelen van business – is uniek in vergelijking met andere sociale media sites.

Ga het gesprek aan met je doelgroep

Veel professionals maken gebruik van zakelijke netwerken, conferenties, evenementen, alumni- en universiteitverenigingen om nieuwe zakelijke contacten op te doen en te onderhouden. De functionaliteit in LinkedIn Groups (www.linkedin.com/myGroups) ondersteunt dit door groepen bij elkaar te brengen. Met LinkedIn Groups kun je gericht het gesprek aangaan met je doelgroep(en), (ex-)medewerkers en verenigingen.

10 voordelen van LinkedIn Groepen

  1. Versterk je werkgeversmerk door je te positioneren als een aantrekkelijke werkgever en analyseer je doelgroep vervolgens eenvoudig met de ingebouwde tools.
  2. Je kunt eenvoudig contact leggen met de leden en met hen van gedachten wisselen. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan gezamenlijk georganiseerde bijeenkomsten en activiteiten of door een discussie te starten in het forum van de groep.
  3. Mensen zijn sneller geneigd om een groepsconnectie te accepteren dan een persoonlijke uitnodiging.
  4. Je kunt gebruik maken van het discussieforum van de groep. Je kunt ervoor kiezen om nieuwe discussies dagelijks of wekelijks per e-mail te ontvangen.
  5. Als groepsmanager kun je (maximaal één keer per week) een groepsbericht sturen.
  6. Je kunt gratis vacatures plaatsen.
  7. Zoekopdrachten zijn binnen één of meer groepen mogelijk, met behulp van Advanced Search.
  8. Volledige profielen van groepsleden zijn zichtbaar, ook als ze (nog) niet in je persoonlijke netwerk zitten.
  9. Het pimpt je profiel. Je interesses en affiniteit met een bepaalde groep worden voor iedereen zichtbaar in je profiel.
  10. En mogelijk het belangrijkste voordeel voor recruiters: personen binnen een groep zijn rechtstreeks te benaderen met behulp van een groepsintroductie (feitelijk een gratis InMail functie).

Wil je een eigen uniek netwerk creëren, dan is LinkedIn Groups ‘the place to be’. Een groep aanmaken is op LinkedIn zeer eenvoudig. Maar let op, dat is tegelijk ook de grote valkuil. Een groep managen is de echte uitdaging.

Goodwill, waardevolle informatie en contacten

In 2008 heb ik de groep Recruitment Consultants opgericht, met meer dan 200.000 leden één van de grootste groepen op LinkedIn. Het is mijn ervaring dat het beheer ervan veel tijd kost, zeker als je kwaliteit in leden en discussies nastreeft en de community levendig wilt houden. Wat je ervoor terugkrijgt is veel goodwill, waardevolle informatie en contacten. Negatieve reacties zijn zeldzaam en worden vaak gecorrigeerd door vele positieve tegenreacties. Dat is de kracht van sociale netwerken.

Is de groepfunctie een geschikt recruitment instrument voor jouw bedrijf?

Wanneer is het handig om je eigen groep te creëren en wanneer hou je het liever bij deelname aan groepen van anderen?

Stel jezelf de volgende vragen: Heeft jouw bedrijf

  1. een specifieke doelgroep;
  2. een hoge LinkedIn penetratie (of hiertoe bereid);
  3. een lange termijn visie op arbeidsmarktcommunicatie en recruitment;
  4. investeringsbereidheid (tijd)?

Kun je bovenstaande vragen allemaal met ja beantwoorden? Dan is het opzetten van een LinkedIn groep interessant. Op die manier vind je binnen je eigen community heel makkelijk nieuwe personen met dezelfde achtergrond.

Tips voor het creëren van je eigen LinkedIn groep

Wil je een groep starten, bepaal dan eerst hoe groot het netwerk mag zijn, dus op welke doelgroep je je richt en wat het doel is van het netwerk. Doelstellingen kunnen zijn: kennis verspreiden, beroepsmatige bekendheid op een bepaald terrein verhogen of nieuwe contacten maken.

Ook is het belangrijk om te bepalen wie je gaat uitnodigen voor het netwerk. Je haalt het beste uit een netwerk als je mensen met eenzelfde achtergrond, positie of ervaring bij elkaar weet te brengen. Daarvoor zijn ook gemeenschappelijke doelen belangrijk.

Probeer de groep ook eens te koppelen aan offline, evenementen zoals netwerkbijeenkomsten en open dagen. Een combinatie van online netwerken en elkaar (vervolgens) offline ontmoeten is erg krachtig. Het versterkt de community geweldig omdat het deelnemers zichtbaar en persoonlijk maakt, en het de band aanhaalt tussen de leden onderling en de beheerders van de groep. Zo onderscheid je je tevens enorm ten opzichte van de vele andere online groepen. Offline contacten maken een online netwerk veel sterker.

Van korte termijn resultaat naar lange termijn relatie

Bedrijven die hun arbeidsmarktcommunicatie en recruitmentprocessen hebben aangepast aan het nieuwe (sociale) medialandschap hebben geen wervingsproblemen. Ze eisen niet de aandacht op, maar werven talent door zich actief, transparant en consistent te presenteren binnen weblogs, online sociale netwerken en communities. Hierbij ligt de nadruk niet op korte termijn resultaten, maar op lange termijn relaties, waarbij werkzoekenden op een laagdrempelige manier contacten kunnen leggen en zich kunnen oriënteren op het bedrijf.

Kortom, online sociale netwerken zoals LinkedIn (en Facebook) zijn fantastische hulpmiddelen om te leren van je klanten/kandidaten en fans. Stel de kandidaat centraal en je maakt van iedereen een ambassadeur voor je bedrijf!

Dit artikel, van Jacco Valkenburg, en meer staat in de Vind mY. Hierin leest u alle in’s & out’s over generatie Y, de inzet van social mediarecruitment en de rol van uw employer brand.

Laatste nieuws

LinkedIn #HIRING toont vacatures aan je netwerk

Er is sinds een paar maanden de mogelijkheid om "Open To Job Opportunities" of "Beschikbaar voor carrièrekansen" werkelijk te laten zien aan je netwerk met #OpenToWork. Handig voor werkzoekenden! Daar is nu de mogelijkheid voor recruiters (en anderen) bijgekomen om te laten zien dat je organisatie vacatures heeft: #HIRING

Lees meer

Zo schrijf je een echt goede vacaturetekst

Kijk eens kritisch naar je vacaturetekst als je nauwelijks reacties krijgt, of als je tientallen reacties krijgt maar geen enkele sollicitant die aan je wensen voldoet.

Lees meer
Lees alle artikelen