Geplaatst op Geef een reactie

8 sales tips om kandidaten aan de sollicitatietafel te krijgen

Boek Street Smart Sales

Er zijn op dit moment veel openstaande vacatures en (te) weinig beschikbare kandidaten. Ervaar jij dat ook?

Op dit moment verzorg ik samen met Jacco Valkenburg van de Recruiter University een trainingsprogramma bij een uitzendorganisatie, met het onderwerp:

πŸ‘‰πŸΌ Salestraining voor het werven van kandidaten

Huh? We gebruiken toch alleen sales om klanten te werven, vraag je jezelf misschien af?

In mijn poll vorige week, was 90% van de stemmers het met mij eens dat je de kandidaat als klant moet behandelen (poll op LinkedIn).

Daarom is het belangrijk om de juiste mindset en gesprekstechnieken toe te passen bij je kandidaten.

Recruitment is sales

Hierbij 8 tips om meer uit het contact te halen met je kandidaten:

  1. Investeer voldoende tijd om een vacature-intake te doen. Zodat je alle ins en outs weet van de rol, het team, de organisatie en de cultuur. Hoe meer je weet, hoe beter je de rol kan presenteren.
  2. Probeer je kandidaten eerst telefonisch-, en daarna altijd face to face te spreken (video mag ook). Hiermee maak je het contact veel persoonlijker. Bepaal wel goed de criteria wanneer je wel of niet iemand uitnodigt. Het kan ook zonde van je tijd zijn.
  3. Stuur niet te snel de vacature, maar ga eerst het gesprek aan. Deze β€˜schieten met hagel’ methode werkt niet meer, zeker niet op dit moment. Ga eerst het gesprek aan en als resultaat daarvan, kun je een vacature (met een sterke tekst) toesturen.
  4. Gebruik structuur in je gesprek. Ga niet van de hak op de tak. Wees je bewust dat elk onderdeel waarde toevoegt in je dialoog en de kans van slagen. Leg uit wat je doet en waarom je bepaalde vragen stelt.
  5. Toon oprechte interesse in je kandidaten. Hiermee creΓ«er je vertrouwen, waardoor een kandidaat opener en eerlijker naar jou is in het gesprek.
  6. Probeer te achterhalen wat Γ©cht belangrijk is voor je kandidaat door de juiste vragen te stellen. Weet je wat het doel is van een gesloten vraag? Of het verschil tussen een breedte en dieptevraag? De kunst van het vragen beheersen gaat je heel veel opleveren. Verdiep je hierin!
  7. Handel het contact met je kandidaten goed af, ook al is er geen match. Kandidaten zijn niet altijd geschikt voor een bepaalde functie. Wees gewoon eerlijk. Denk daarbij ook aan de reputatie van jezelf en je bedrijf.
  8. Wees creatief om nieuwe bronnen aan te boren voor het vinden van mensen. Alleen de jobboards zijn vaak niet voldoende. Benader je al actief je eigen database telefonisch? Maak je al gebruik van alle Social media kanalen, inclusief Facebook? Probeer eens een andere aanpak en doe dat heel goed.

Heb jij verder nog tips op basis van jouw ervaring? Deel ze dan hieronder in de commentsπŸ‘‡πŸΌ

Succes met de werving van de nieuwe toppers van jouw klanten, of je eigen organisatie.

Wil je een keertje sparren? Stuur me dan een berichtje.

Maak er een mooie dag van!

Ronald Bogaerds

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *