Geplaatst op Geef een reactie

Employer Branding: zo zet je een sterk werkgeversmerk neer

Om in deze arbeidsmarkt de beste kandidaten te werven moet je meer doen dan alleen een gelikte vacature online gooien. Zo ontwikkel je de skill employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.

‘Gewoon, omdat we een leuk bedrijf zijn.’ Veel uitgebreidere reacties krijgt Jacco Valkenburg vaak niet als hij bij bedrijven vraagt waarom kandidaten voor dat bedrijf zouden moeten kiezen. De trainer, expert en auteur op het gebied van recruitment moet altijd flink doorvragen om tot de kern te komen.

Terwijl het antwoord op die vraag essentieel is voor goede employer branding. Waar organisaties tot een paar jaar geleden nog wel weg konden komen met het afstoffen van oude vacatureteksten, is het tij nu gekeerd. Als bedrijf ben je nu bijna zelf aan het solliciteren bij potentiële kandidaten. “In deze markt concurreer je met jouw functie met vergelijkbare banen bij vergelijkbare bedrijven. Als je dus wil dat sollicitanten voor jou kiezen moet je een unieke en onderscheidende propositie neerzetten.”

En als je dat goed wil doen, begin je daar nu al mee en niet pas als er weer een vacature is bij jouw organisatie. “Employer branding en arbeidsmarktcommunicatie zijn van strategisch belang voor een organisatie, ze vragen dus continu om je tijd en aandacht”, zegt Valkenburg. Doe je het goed, dan wordt werving van personeel een fluitje van een cent, of in elk geval een stuk makkelijker.

Versterk het werkgeversmerk

Een projectmatige aanpak is noodzakelijk. Met zowel de directie, de afdelingen hr en communicatie, en belangrijke (doel)groepen in de organisatie ga je onderzoeken wat die unieke en onderscheidende propositie is en wat bij jou de bedrijfscultuur is. Die komt vervolgens terug in al je uitingen: dus niet alleen in de vacatures die je uitzet, maar ook op je sociale media en je eigen recruitmentwebsite.  Om zo’n positie te claimen is lef nodig, zegt Valkenburg. “Vaak blijft het vaag of weinig onderscheidend omdat bedrijven toch niet echt durven te kiezen.”

Om beter te worden in employer branding en arbeidsmarktcommunicatie kun je spieken bij bedrijven die het al goed doen op dit vlak. Valkenburg vindt Philips en Coolbue daar bij uitstek geschikt voor. “Coolblue laat zich erop voorstaan dat hun bedrijfscultuur vriendschappelijk is en leuk. Je ziet het terug in de vacatureteksten en hun filmpjes. En Philips heeft innovatie geclaimd. Dat loopt door het hele recruitmentproces: zo vindt de onboarding plaats met een speciaal ontworpen app.”

Training employer branding en arbeidsmarktcommunicatie

Naast spieken — let op, dat is iets anders kopiëren— kun je ook trainingen volgen om beter te worden in employer branding. Valkenburg heeft zijn adviezen gegoten in de eendaagse Masterclass Employer Branding & Arbeidsmarktcommunicatie die hij regelmatig in Amersfoort of Utrecht organiseert.

Op zoek naar meer verdieping? Valkenburg schreef het boek Recruitment 3.0, Werving en selectie in een wereld van sociale media, chatbots en AI. Employer Brand, Keeping Faith with the Deal van Helen Rosethorn is een ander boek over dit onderwerp.

Tot slot nog wat inspiratie. Hieronder vind je een toffe campagne van Ikea Australië. Een uiting die precies past bij de propositie van IKEA: zelf dingen in elkaar zetten.

 

Met dank aan Mirjam Streefkerk, een artikel voor Intermediair.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws

Strategisch recruitment: doorgroeimogelijkheden en interne doorstroom

De arbeidsmarkt is als een gigantisch schaakbord. Werknemers zijn de stukken die heen en weer bewegen, van baan naar baan, op zoek naar de koningin van kansen: doorgroeimogelijkheden.

Lees meer

Mijn favoriete kandidaten zijn de vriendelijke 🏆

Diegenen die zeggen: “Yes! Super bedankt voor het goede nieuws!” na het bellen van de gelukkige kandidaat voor de volgende ronde.

Lees meer
Lees alle artikelen